Verksamhetsberättelse 2023

>> Verksamhetsberättelse 2023 (pdf)

Verksamhetsledarens översikt

Österbottens Fastighetsförening rf verkar i Österbotten och Mellersta Österbotten. Arbetet i två landskap och tvåspråkigheten är för föreningen både en rikedom och en utmaning. Vi strävar efter att betjäna alla våra medlemmar så bra som möjligt.

Förra året var mitt första hela år som verksamhetsledare i föreningen. Vanligen säger man att det första året i alla slags uppgifter används till att lära sig. Många saker var nya i början, verksamhetsmiljön blev småningom bekant under året och arbetsrutiner växte fram. Många förnyelser gjordes i arbetssätten och apparaterna och en del av dessa börjar synas först under år 2024.

Evenemang ordnades för medlemmarna väldigt mycket mera jämfört med de tidigare åren. Under året ordnades 18 olika evenemang för medlemmarna och därtill erbjöds också webbinarier som Fastighetsförbundet ordnade. En stor satsning var Österbottens Husbolagsdag, som för första gången genom tiderna ordnades i november i Vasa.

Trots den livliga verksamheten kunde föreningen inte öka sitt medlemsantal år 2023. Antalet utträdda medlemmar var en fler än antalet anslutna. Orsaken till utträdena känner vi inte exakt till, men den ringa verksamheten under de tidigare åren och husbolagens ökade kostnader kan vara orsaker till att man valt att träda ut ur föreningen. Föreningen hade i slutet av år 2023 625 medlemmar.

Föreningens ekonomiska situation var dock hyfsat god år 2023. Föreningens ekonomi påverkades inte negativt av resultatunderskottet, eftersom ekonomin huvudsakligen baserar sig på medlemsavgiftsintäkter och vilar på en mycket stabil grund, samt för att man under årens lopp har kunnat samla en bra buffert i balansräkningen även med tanke på sämre tider. Också placeringsbostäderna ger trygghet åt föreningens ekonomi. Styrelsen gjorde också fondplaceringar under år 2023 och värdeförändringen i dem har varit rejält positiv.

År 2024 kommer vi att utveckla vår verksamhet, så att den blir ännu bättre. Samarbetet med olika intressegrupper ökas och föreningen strävar när det gäller utbildning för personalen efter ständig utveckling, så att medlemsservicens kvalitet kan hållas på en god nivå. Utgångspunkt för hela föreningens verksamhet är sakkunskap och samarbete med centrala intressentgrupper. Det allra viktigaste för både föreningens förtroendevalda och personalen är att producera tjänster som ger medlemmarna bästa möjliga nytta.

Med dessa hälsningar går vi mot föreningens 105-årsjubileumsår!

Mervi Ala-Prinkkilä

verksamhetsledare