Yrjö Somerharjus fond

Österbottens Fastighetsförening rf delar ut stipendier till nyutexaminerade disponenter (AIT och ITS), som blir färdiga från fastighetsbranschens läroinrättningar i föreningens verksamhetsområde.

Den sökandes hemort ska vara i Österbotten eller Mellersta-Österbotten. Stipendierna delas ut ur Yrjö Somerharjus fond och föreningens styrelse beslutar på sitt möte om stipendier som utdelas och deras belopp från fall till fall på basis av ansökningarna.

Stipendium kan ansökas inom ett (1) år från utexamineringen.

>> Stipendieansökan (fi): https://forms.office.com/e/wJkDpTdhA2

Yrjö Somerharjus fond - bakgrund

Yrjö Somerharjus självtäckande fond grundades i anslutning till Österbottens Fastighetsförening 23.2.2010 med beslut av Bostadsfastighetsförbundet AKL:s Vasaavdelnings årsmöte och Österbottens Fastighetsförening rf:s (till 10.4.2014 Vasa Fastighetsförening rf) styrelse. AKL:s Vasaavdelning var ursprungligen en organisation för ägararavahus och Yrjö Somerharju, som avled år 2009, dess långvariga ordförande och hedersordförande.

Fondens syfte

Fondens syfte är att samla medel och att använda avkastningen från dem till att stärka husbolagens föreningsverksamhet i Vasa.