Skydda dig mot inbrott under semestern!

Publicerad: 18.06.2018

Den efterlängtade semestern med vistelse på stugan är tyvärr en möjlighet även för inbrottstjuvarna. Med hjälp av några enkla tips kan du skydda ditt hem mot oönskade besök innan du reser bort.

• Se till att postlådan inte svämmar över medan du är på semester. Försök även i övrigt se till att huset ser bebott ut genom att till exempel inte dra för gardinerna.
  • Lämna inga värdesaker synliga genom fönstret.
  • Stäng fönstren när du ger dig av.
  • Om du har ett inbrottslarm, kom ihåg att koppla på det.Visa med synliga dekaler eller skyltar att larm finns.
  • Informera grannarna om att du är borta.
  • Håll noga koll på dina nycklar. Lämna inte reservnyckeln på alltför uppenbara ställen som under en blomkruka eller dörrmattan. Inbrottstjuvarna är väl medvetna om dessa eventuella gömställen. Om nyckeln försvinner, kontakta husbolaget.
  • Skriv inte att du är bortrest i offentliga inlägg på sociala medier.
  • Använd dig av funktionen att sätta dörren i baklås.
  • Använd säkerhetslås. Kom ihåg att ge nycken till ett säkerhetslås du installerat själv även till husbolaget om man av någon anledning måste ha tillträde till bostaden medan du är borta.
  • Montera brytskydd på dörrar med jämna kanter (ofalsade) så att de inte går att bända upp.
  • Om du bor i ett radhus eller ett enfamiljshus, se till att någon sköter gården medan du är bortrest. Högt gräs och vissna blommor låter tjuvarna förstå att ingen är hemma.

Bostadsaktiebolagslagen förutsätter att aktieägarna sköter lägenheten omsorgsfullt. Här ingår också att följa lägenhetens kondition om den lämnas tom under en exceptionellt lång tid som till exempel hela sommaren. I praktiken kan detta innebära att man ber en pålitlig person kontrollera bostaden.

Husbolaget svarar för skador på dörren, aktieägaren för skador på lösöre

Om det trots allt sker ett inbrott svarar husbolaget för skador på dörrar och fönster. Däremot svarar aktieägaren för skador på lösöre inne i lägenheten.

”Därför är det ytterst viktigt att den boende ser till sina försäkringar”, påminner Fastighetsförbundets biträdande chefsjurist Kristel Pynnönen.

Det är bra att ta en bild av värdefullt lösöre som bevismaterial vid ett eventuellt inbrott.

”Med hjälp av bilderna kan man visa försäkringsbolaget vad inbrottstjuvarna tagit”, säger Pynnönen.

Mer information:

Kristel Pynnönen, biträdande chefsjurist