Boendekostnaderna fortsätter att stiga – Korsholm undantag

Publicerad: 12.09.2024

Korsholm och Karleby delar titeln som landets näst billigaste boendeplats vid en jämförelse av boendekostnaderna för boende i husbolagsform. I fjol var Korsholm på sjätte plats och Karleby på tredje plats. Kempele är fortfarande den förmånligaste bostadsorten enligt Fastighetsförbundets indexhusutredning.

Också Jakobstad och Vasa finns bland de billigaste orterna. Tvåan i fjol, Jakobstad, finns nu på plats sex och fjolårets 16:e, Vasa, är nu på nionde plats. I jämförelsen ät totalt 59 orter med.

I Korsholm sjönk boendekostnaderna med en cent

I Karleby och Korsholm är boendekostnaderna 2,80 €/m2/mån. I Korsholm sjönk kostnaderna i fjol med en cent per kvadratmeter. I Karleby steg kostnaderna med fyra cent.

”I Korsholm blev fastighetselen billigare och det gjorde att kostnaderna sjönk. En liten stegring kunde skönjas i fastighetsskatten för både tomter och byggnader samt i fjärrvärmen”, berättar Fastighetsförbundet Österbotten rf:s verksamhetsledare Mervi Ala-Prinkkilä.

”I Jakobstad upplevde man däremot den nationellt största höjningen av fastighetsskatter för byggnader, 23 procent. Det här sänkte stadens goda placering jämfört med fjolåret. Också höjningen av fjärrvärmepriset var större än i andra österbottniska kommuner”, summerar Ala-Prinkkilä.

Beskattningsvärdet för fastighetsskatt för byggnader höjdes på grund av finansministeriets förordning med 2,1 procent per byggnad.

Alla fyra österbottniska orter placerade sig i gruppen med de tre billigaste fjärrvärmeorterna. Billigast är fjärrvärmen i Salo och Jakobstad.

Vasas situation är inte så bra som jämförelsen säger

Indexhusuppgifterna har samlats in i augusti och de gäller situationen i september.

”Vasa Vatten har berättat att bolaget höjer både vatten- och avloppsvattenavgifterna med 5 procent från och med 1.10. Det här syns inte ännu i jämförelsen”, konstaterar Ala-Prinkkilä.

Höjningar kan också eventuellt ännu komma i avfallsavgifterna.

”Vasaregionens avfallsnämnd fastställde fjolårets avfallstaxor först i våras. För innevarande år har taxorna fortfarande inte fastställts för Vasa och Korsholm, varför det kan väntas att taxorna ännu kommer att stiga. Tidpunkten är ännu öppen, för just nu är nämnden inte funktionsduglig”, påpekar Ala-Prinkkilä.

Trenden som startade 2019 och ännu fortsätter visar att boendekostnaderna mellan Korsholm och Vasa går åt skilda håll och till förmån för Korsholm.

”Jämfört med 2023 har kostnaderna hållits på samma nivå i Vasa. Till Korsholms fördel ökade skillnaden med en cent och är nu 23 cent/m2/mån. Gällande Jakobstad och Karleby blev situationen omvänd, i Karleby är boendet 7 cent billigare än i Jakobstad medan skillnaden i fjol var 2 cent till förmån för Jakobstad”, säger Ala-Prinkkilä.

”Siffrorna kan verka små, men när man räknar med bostadens yta och multiplicerar den med tolv, kan skillnaden till grannkommunen kännas i plånboken med flera hundralappar per år”, påminner Ala-Prinkkilä.

Fastighetskostnaderna är i Karleby och Korsholm 2,80 €/m2/mån., i Jakobstad 2,87 €/m2/mån. och i Vasa 3,03 €/m2/mån. I hela Finland är genomsnittet 3,38 €/m2/mån.

Fastighetsförbundets Indexhus

Enligt Fastighetsförbundets rapport Indexhus 2024 har de kommunvisa fastighetskostnaderna i år fortsättningsvis ökat kraftigt och ökning har förekommit i alla andra uppmätta kostnadsposter förutom i energipriset på el. Kostnadsstegringen dämpades emellertid jämfört med de två senaste åren.

Den riksomfattande indexhusrapporten: https://www.kiinteistoliitto.fi/palvelut/tutkimus/saannolliset/indeksitalonraportit/

Fastighetsförbundet har varje höst sedan år 2001 jämfört fastighetsskatter och andra kommunspecifikt fastslagna kostnader för ett standardhus, ett så kallat indexhus, i landets största städer genom att vid beräkningen använda gällande avgiftsgrunder och priser. Indexhuset är ett bostadsvåningshus på 10 000 kubikmeter med 40 lägenheter och det finns på egen tomt på rutplaneområde i stadens centrum. Energi- och vattenförbrukningen i huset är genomsnittlig, likaså antalet avfallskärl och tömningsintervaller.

Gällande fastighetsel har jämförelsekostnaderna sedan år 2021 räknats i fråga om elenergi enligt medeltalet för elavtalen som jämförts för alla kommuner, medan överföringsavgifterna räknas enligt det lokala överföringsbolagets taxa. I avfallskostnaderna tillades i år glas- och metallkärl, övriga beräkningsantaganden inom avfallshanteringen hölls oförändrade från fjolåret. Eventuella kärlhyror/livscykelavgifter har inte beaktats i beräkningen. Avfallshanteringens grundavgifter har beaktats.

Datamaterialet för Indexhus 2024 som nu publiceras har samlats in av KTI Kiinteistötieto Oy på uppdrag av Fastighetsförbundet som beställare och samordnare. Sammanlagt 59 städer och kommuner är med i undersökningen. Indexhusets jämförelsekostnader täcker i genomsnitt drygt hälften av alla skötselkostnader i ett våningshusbolag. I jämförelsestäderna bor det något över fyra miljoner personer.

Utanför jämförelsen blir alla privata tjänster som köps på marknaden, såsom disponent- och fastighetstjänster (år 2023 var våningshusbolagens genomsnittliga skötselkostnader 5,52 €/m2/mån.). Den olika takten för ändring av elavtal kan orsaka till och med stora skillnader mellan husbolagen. Indexhusuppgifterna har samlats in i augusti 2024 och de gäller situationen i september. Ändringen i mervärdesskattesatsen från och med september 2024 har beaktats i beräkningarna.

Fastighetsförbundet Österbotten rf är fastighetsägarnas intressebevakare och en expertorganisation inom fastighetsbranschen som företräder bostadsaktiebolag, fastighetsaktiebolag och hyreshusfastigheter. Till fastighetsföreningen hör cirka 650 medlemshusbolag i Mellersta Österbotten och Österbotten. Fastighetsföreningen hör till det riksomfattande förbundet Finlands Fastighetsförbund.

Ytterligare upplysningar:

Fastighetsförbundet Österbotten rf